Zo onderzoek je klimaatliteratuur als je op de middelbare school zit

Misschien heb je al gemerkt dat klimaatverandering op verschillende manieren in literatuur kan terugkomen. Als je nieuwsgierig bent naar verhalen en gedichten over klimaatverandering en naar hoe je klimaatliteratuur kunt onderzoeken, kan het interessant zijn om eens een kijkje te nemen op de website van LitLab. Daar vind je verschillende oefeningen en teksten die je helpen bij onderzoek naar klimaatliteratuur.

Door Merel de Koning en Fleur van der Kaag

LitLabis een online laboratorium voor literatuuronderzoek op de middelbare school. Via proeven en opdrachten leer je op afwisselende manieren hoe je zulke onderzoeken kunt aanpakken en uitvoeren. De teksten zijn speciaal voor middelbare scholieren geschreven en zijn dus meestal leuk om te lezen! Bij de opdrachten mag je vaak je persoonlijke mening geven en worden er meestal linkjes gelegd naar gebeurtenissen uit de wereld om je heen.

Ben je benieuwd naar klimaatverandering in literatuur? Kijk dan eens naar proef 22en/of staaltje 6. Bij deze oefeningen leer je een heleboel over klimaatromans. Bij staaltje 6 lees je bijvoorbeeld waarom het voor schrijvers lastig kan zijn om te schrijven over klimaatverandering. Proef 22 legt verschillende begrippen uit die te maken hebben met de verbeelding van de relatie tussen mensen en de natuur in klimaatromans.

In ontwikkeling: klimaatpoëzie, profielwerkstuk en duurzaamheid in de boekenwereld

De website van LitLab is constant in ontwikkeling. Binnenkort zal er daarom nog meer te vinden zijn over klimaatliteratuur! Zo worden er aan de handleiding PWSteksten toegevoegd die je laten zien hoe een profielwerkstuk over klimaatpoëzie eruit kan zien. De teksten geven tips en tools die je kunt gebruiken bij de opzet van elk letterkundig profielwerkstuk.

Tot slot zullen er binnenkort ook verschillende opdrachten over duurzaamheid in de boekenwereld en in de literatuur worden toegevoegd aan de staaltjes. Ben je nieuwsgierig naar de hoeveelheid papier die we gebruiken? Of wil je weten hoe er in klimaatromans over duurzaamheid wordt geschreven? Bij de nieuwe oefeningen leer je een heleboel over duurzaamheid, hoe boeken over het klimaat hieraan kunnen bijdragen en tegelijkertijd een averechtse werking hebben.

Houd de website van LitLab dus goed in de gaten en check de nieuwe oefeningen zodra die online worden gezet. Veel leesplezier!

<< Vorige | Volgende >>